Własny sklep internetowy, czy to z odzieżą, kosmetykami czy czymkolwiek innym to jedna z opcji prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Pozwala wyrwać się z etatu i zacząć pracować na własny rachunek. Jego założenie, wbrew powszechnym przekonaniom, wcale nie jest takie trudne. Wystarczy tylko znać odpowiednie procedury i obowiązki, jakich musimy dopełnić decydując się na taki sklep. Podpowiadamy, więc na czym się skupić i jak w ogóle założyć własny sklep internetowy?
Zastanów się, co chcesz sprzedawać
Rynek internetowy bardzo szybko się rozwija. Powoduje to, że z każdym rokiem powstaje coraz więcej internetowych witryn, blogów i sklepów. Musisz więc liczyć się z dużą konkurencją, zwłaszcza jeśli interesuje Cię sprzedawanie czegoś popularnego. Po pierwsze pomyśl, czy na produkt, który chcesz umieścić w swoim sklepie, jest popyt. Po drugie, zbadaj konkurencję. Dużo lepiej jest znaleźć coś niszowego, co sprzedawał będziesz po wyższych cenach niż prowadzić sklep z koszulkami i kubkami, których wokoło jest mnóstwo. Możesz np. pokusić się o własnoręczne wyroby albo sprzedawać ubrania z nadrukami motywacyjnymi.
Rejestracja działalności, a sklep internetowy
Na samym początku prowadzenia sklepu internetowego nie musisz martwić się obowiązkiem rejestracji działalności. Jeśli bowiem przychody ze sprzedanych produktów czy towarów nie przekroczą w danym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia, możesz pokusić się o prowadzenie tzw. działalności nierejestrowanej. Jest to idealna opcja, by ograniczyć koszty, bowiem nie wymaga opłacania składek z tytułu ubezpieczeń społecznych. Jeśli jednak Twoje zyski będą większe, zarejestruj działalność. Możesz to zrobić w formie jednoosobowej, za pomocą spółki cywilnej czy spółek handlowych jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy spółka komandytowa.
Księgowość w sklepie internetowym
Niezależnie od tego, czy prowadził będziesz jednoosobową działalność czy staniesz się spółką, musisz liczyć się z kosztami prowadzenia księgowości. Jeśli w tym aspekcie jesteś amatorem, to mimo trochę większych nakładów finansowych, nie należy na tym oszczędzać. Później może Ci to bowiem przyprawić kłopotów z Urzędem Skarbowym. Wybierz certyfikowane biuro księgowe, zatrudnij własną księgową albo, skorzystaj z opcji internetowego biura rachunkowego. Ta ostatnia opcja będzie najtańsza i pozwoli Ci sporo zaoszczędzić w pierwszych etapach Twojej działalności.
Narzędzia do prowadzenia sklepu
Należy też wspomnieć o różnych narzędziach, które pomogą Ci otworzyć sklep. Na początku należy wybrać technologię / dostawcę oprogramowania sklepu internetowego – na początku wybierz już gotowe rozwiązanie saas czyli np. skyshop, clickshop itp. które można przez kilka miesięcy mieć nawet za darmo. Gdy sklep się rozminie pomyśl o własnym rozwiązaniu na prestashop czy woocommerce. W sklepie internetowym będą potrzebne też inne programy jak oprogramowanie do wystawiania faktur, czy zarządzania magazynem – tutaj pomocne może okazać oprogramowanie LoMag, które posiada obydwie te funkcje.